“Hoi, mijn naam is Inge. Ik woon samen met mijn man en baby van acht maanden in Schaijk. Ik ben werkzaam bij Vivent als ergotherapeut. Hier ben ik 7,5 jaar geleden via via terecht gekomen. Samen met ons team, bestaande uit ergotherapeuten, fysiotherapeuten, diëtisten, logopedisten, psychologen en artsen, werk ik op de revalidatieafdeling en de eerste lijn bij woonzorgcentrum Vivent Mariaoord.

“Ik kwam per toeval bij de opleiding ergotherapie terecht.”

Op de basisschool dacht ik altijd dat ik schooljuffrouw wilde worden en per toeval ben ik begonnen met de studie ergotherapie. Het verhaal hierachter? Ik had me ingeschreven voor de pabo voordat ik mijn eindexamen havo had afgerond. Helaas slaagde ik niet meteen de eerste keer. Toen ik de havo nog een jaartje overdeed, ben ik bij verschillende hogescholen gaan kijken en kwam ik per toeval terecht bij de opleiding ergotherapie. Ik wist toen nog helemaal niet wat het precies was en inhield. Bij de open dag werden verschillende demonstraties van behandelingen gegeven waarbij ik bij één behandeling echt dacht ‘Dat past precies bij mij!’. De behandeling die nagespeeld werd, was die van een man die een herseninfarct had gehad en eenzijdig verlamd was. Hij kreeg door ergotherapeuten geleerd hoe hij weer kon koken. Ik vond dit zo mooi om te zien. Mijn vader, die naast me stond, zei ook gelijk ‘Dit is echt iets voor jou’. Ik heb me gelijk ingeschreven voor de opleiding en vanaf dat moment was ik verliefd op het vak dat ik tot op de dag van vandaag met gigantisch veel plezier en passie uitvoer.

Er zijn elke dag weer zo veel mooie momenten hier op de revalidatieafdeling. Mensen die naar huis kunnen gaan, waarvan je bij binnenkomst nooit had gedacht dat ze ooit weer veilig naar huis konden. Zij hebben zo ontzettend veel doorzettingsvermogen. Het geeft me zo’n goed gevoel daar een bijdrage aan te hebben geleverd. Uiteraard kun je niet iedereen helpen en dat is soms moeilijk, maar de grotere meerderheid kun je gelukkig wel op weg helpen.

Ilja en Inge in de werkplaats bij Vivent.

Samenwerking van Vivent en MediReva
Ik ben heel tevreden met de samenwerking met MediReva. Met name de korte lijntjes zijn fijn. Als we vragen hebben, kunnen we bellen, appen of mailen. Waar het mogelijk is, denkt Ilja via de telefoon al mee en kunnen we het op die manier al oplossen. En als dat niet kan, dan plannen we iets in en gaan we er samen naar kijken. Wij werken vooral samen op het gebied van de rolstoelen. Er wonen veel mensen hier die een rolstoel hebben. Zowel op de afdeling revalidatie als op de afdelingen waar mensen voor langere tijd wonen. MediReva verzorgt eigenlijk op alle afdelingen de rolstoelen. Zodra wij technische problemen signaleren en er zelf niet uitkomen, dan kunnen we een van de adviseurs erbij betrekken. Die gaat dan echt meekijken naar de situatie, dingen uitproberen en kijken hoe het technisch allemaal mogelijk te maken is. Dat noem ik nou ontzorgen, iets waar wij heel veel waarde aan hechten. Op het moment dat wij met een vraag zitten over iets dat op dat moment niet heel lekker loopt, kunnen we dit bij Ilja, Bas of Joop neerleggen en zorgen zij dat dit opgelost wordt. Hierdoor hoeven wij niet overal achteraan te bellen en te zoeken tot we bij de juiste persoon zijn. Dat is echt fijn en werkt heel goed.”

“Bij afdeling Wamberg, hier in Vivent Mariaoord, is een mevrouw die altijd heel blij wordt als Ilja en ik langskomen. Die ziet dat echt als een bezoekje.”

Samen er zijn voor de cliënt
Terwijl Ilja is aangeschoven, vertelt Inge verder: “Bij afdeling Wamberg, hier in Vivent Mariaoord, is een mevrouw die altijd heel blij wordt als Ilja en ik langskomen. Die ziet dat echt als een bezoekje. Zij is alleen al blij met het extra persoonlijke contact. Er wordt altijd wel gelachen. Er hoeft niet eens altijd iets te gebeuren. Dat vinden heel veel mensen fijn. Nét dat kleine beetje aandacht.” Ilja vult aan: “Ik probeer dat toch eigenlijk altijd wel te doen. In onze branche zie je dat dit door drukte vaak overgeslagen wordt. Maar wanneer je hier wel de tijd voor neemt, kun je er uiteindelijk zo veel meer mee bereiken, ook voor jezelf. Qua tijdsindeling op andere momenten bijvoorbeeld. Je bouwt er namelijk zo veel vertrouwen mee op dat het, mocht het een keer niet uitkomen om langs te komen,  makkelijker wordt om af te spreken dat ik morgen of overmorgen langskom.” Inge: “En dat vertaalt zich ook weer naar de rolstoelen, want het komt ook wel eens voor dat iets meerdere dagen uitgeprobeerd moet worden. Als jij bij iemand komt die jou niet kent of niet vertrouwt, dan is iemand minder genegen om iets uit te proberen. Wanneer je een goede band hebt met iemand, door in dit soort extra momenten te investeren, is er meer aandacht voor de uitleg. Dan heb je sneller samen een oplossing gevonden. De persoonlijke aandacht is dus heel belangrijk. Niet alleen maar zakelijk.

Ilja vertelt verder: “Zo ben ik twee weken geleden met een cliënt in het restaurant gaan zitten met een kop koffie erbij. Die mevrouw zat er even doorheen. Samen hebben we een stappenplan gemaakt. Zo kon zij haar hart luchten en kon ik uitleggen waarom, hoe en wat. Gewoon open kaart spelen vind ik heel belangrijk. Als sommige dingen lang duren, en zeker op dit moment in verband met levertijden tijdens corona, dan is dat gewoon extra belangrijk.”